Vergroot je veerkracht en leef voluit

Ontwikkel een nieuwe relatie met moeilijke gedachten, gevoelens en ervaringen, waardoor jij weer de baas wordt over je eigen leven!

Kennismaking

Telefonisch maken we kennis met elkaar. Ik hoor graag wat ik voor je kan betekenen en geef antwoord op je vragen. Als er een klik is, kunnen we starten met het traject.

Snel starten

Hulp bij angst, stress, burn-out en meer. Gemiddeld bestaat een ACT-traject uit 6 tot 8 gesprekken. Er is geen verwijzing van een huisarts of specialist nodig.

Persoonlijke groei

Leer ruimte te maken voor moeilijke ervaringen en krijgt inzicht in de dingen die écht belangrijk voor jou zijn. Leer hoe je stappen kan nemen richting een waardevol leven.

Ons probleemoplossende brein

Als ACT-coach bied ik onder andere hulp bij stress, angst, burn-out en somberheid. Eigenlijk de dingen waar iedereen in het leven wel eens mee te maken krijgt. Vaak van voorbijgaande aard, maar soms merk je dat je er in vast blijft zitten en het steeds meer je leven gaat beheersen. Want zo werkt het; het leven stelt ons voor uitdagingen. Sommigen zijn leuk, omdat je er zelf voor hebt gekozen en ze aansluiten bij het pad dat je wilt volgen. Anderen komen ongevraagd en onverwachts op je pad of sluipen er langzaam in. En opeens merk je: ik slaap niet meer goed, mijn lichaam voelt zo opgejaagd, ik voel me angstig, ik pieker zoveel of ik voel me vastzitten in alles wat de samenleving van mij verlangt.

Ons brein is een ‘probleemoplosser’. Het kan problemen buiten onszelf heel goed oplossen. Zo weet het verstand wat het moet doen als de wasmachine kapot gaat of hoe het een telefoon moet gebruiken om een afspraak bij de dokter te maken.
Echter, wanneer we ‘problemen’ in onszelf ervaren, bijvoorbeeld moeilijke gevoelens of gedachten, dan probeert ons verstand dit ook zo snel mogelijk op te lossen. We gaan piekeren, moeilijke situaties vermijden of spreken onszelf streng toe. Helaas  zorgt dit er in de praktijk niet voor dat moeilijke gedachten en gevoelens verdwijnen en werkt het vaak juist averechts.

" In de kern van moeilijkheden, schuilen mogelijkheden "
Albert Einstein
natuurkundige

Herken jij jezelf hierin?

  • Je hebt last van stress, angst, somberheid of burn-outklachten;
  • Je wilt bewust leven met minder remmingen en gericht zijn op wat écht belangrijk voor je is;
  • Je wilt vanuit je hart leren leven in plaats van uit je hoofd;
  • Je wilt minder streng zijn voor jezelf;
  • Je mist een doel en weet niet precies wat je met je leven wilt.

Realiseer je dat je niet de enige bent die tegen dit soort dingen in het leven aanloopt. Het geeft eigenlijk aan dat je een ‘gezond functionerend’ persoon bent! Angst, verdriet en boosheid horen bij het leven. Zonder deze emoties zouden we geen gevaar kennen en zomaar een drukke straat oversteken, ons niet kunnen inleven in anderen en zouden we ook een mooie emotie zoals verliefdheid niet kunnen ervaren. Daarbij hebben we een heel slim brein, wat ons aan de ene kant heel goed helpt, maar soms ook in de weg kan zitten om de dingen te doen die we eigenlijk het liefst willen doen. Het is dus eigenlijk heel mooi dat je op een bepaald moment opmerkt dat je dingen anders wilt in het leven, bewustwording is de eerste stap naar verandering!

Graag help ik je om je bewust te worden van de manier waarop jíj omgaat met moeilijkheden in het leven en ondersteun ik je bij het ontwikkelen van vaardigheden om hier op een constructieve manier mee om te gaan, zodat je weer de baas wordt over je eigen leven!​

Heleen-Kruitbosch-ACT-Coach-Zwolle-7a

Zelf heb ik ervaren wat de positieve invloed van ACT op mijn leven is. Dit gun ik iedereen en van daaruit zet ik mij met veel passie en enthousiasme in voor het werk.

Heleen Kruitbosch

ACT coach, Zwolle

Mijn naam is Heleen Kruitbosch. Ik werk als zelfstandig gevestigd ACT Coach in Zwolle. In 2015 kwam ik voor het eerst in contact met ACT en vanaf dat moment heeft het me niet meer losgelaten. Ik volgde een basisopleiding en verdiepingscursus tot ACT trainer/therapeut en een online scholing van de grondlegger van ACT (dr. Steven C. Hayes). Ik ben geregistreerd bij de BPSW, de landelijke beroepsvereniging voor sociaal werkers en de ACBS Bene (Association for Contextual and Behavioral Science). Van hieruit blijf ik voortdurend bezig blijf met persoonlijke en vak-inhoudelijke ontwikkeling. 

Zelf heb ik ervaren wat de positieve invloed van ACT op mijn leven is. Ik heb een periode gekend waarin angst en vermoeidheid de overhand hadden in mijn leven. Het ‘normale’ dagelijks leven was opeens niet meer zo vanzelfsprekend. Het lukte mij niet meer om te genieten van de dingen die belangrijk voor mij zijn, zoals mijn familie en de natuur. Door ACT heb ik geleerd hoe ik ruimte kan maken voor moeilijke gevoelens en gedachten in mijzelf en hierdoor voel ik me beter weerbaar voor de lastige dingen in het leven. Het betekent niet dat ik geen moeilijkheden meer in het leven tegen kom, maar wel dat ik weet hoe ik hiermee om kan gaan. Hierdoor heb ik het gevoel dat ik ‘voluit’ leef; ik ervaar het leven voluit, met al zijn mooie en minder mooie kanten. Dit gun ik iedereen en van daaruit zet ik me met veel passie en enthousiasme in voor het werk. 

Ervaringen van anderen

Wat is ACT?

ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy (Hayes, Wilson & Strosahl). Dit is een derde generatie gedragstherapie die je helpt om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die je tegenkomt (Acceptance), zodat je kan blijven investeren in de dingen die je écht belangrijk vindt (Commitment).


ACT bestaat uit zes verschillende processen/vaardigheden. 
Deze ACT vaardigheden zorgen er samen voor dat je psychologisch flexibeler wordt. Je psychologische flexibiliteit bepaalt hoe jij omgaat met negatieve gedachten, onaangename gevoelens en (lichamelijke) ervaringen. Het doel van ACT is dus niet zozeer het reduceren van klachten, maar het ontwikkelen van persoonlijke veerkracht.

ACT - vaardigheden

Acceptatie

Je leert ruimte te maken voor vervelende ervaringen en leert te stoppen met vechten tegen onvermijdelijke zaken in het leven, waarin pijn, verdriet of teleurstelling verscholen ligt.

Hier en nu

Aandacht voor het hier en nu. De vaardigheid om  je ervaringen te observeren en te ondergaan, zonder actie te ondernemen om ervaringen te vermijden, te controleren of vast te houden.

Defusie

Je leert afstand nemen van gedachten. Je kunt iets anders doen dan je gedachten je ingeven, wat je dus de keuzevrijheid geeft om het ‘advies’ dat je brein je geeft op te volgen, of niet.

Waarden

Krijg inzicht in de dingen die echt belangrijk voor je zijn. Zo kun je altijd keuzes maken die je bewegen richting datgene wat belangrijk voor jou is, in plaats van ervan af. 

Zelf-als-context

Flexibel omgaan met je zelf(beeld). Het jezelf leren zien in context (samenhang) met je omgeving.

Toegewijde actie

De bereidheid om je gedrag stap voor stap te veranderen in de richting van de waarden waaraan je jezelf verbonden hebt.

ACT - traject

Een ACT-traject bestaat uit een inventariserend gesprek en een vragenlijst die je psychologische flexibiliteit bij de start van het traject in kaart brengt. Daarna volgt een traject waarbij we de kernprocessen van ACT zullen behandelen. In de sessies werken we veel met metaforen en oefeningen; je oefent en ervaart hierdoor direct hoe je ACT in het dagelijks leven kan toepassen. Aan het eind van het traject wordt nogmaals een vragenlijst afgenomen.

Tarieven

Een eerste (telefonische) kennismaking is gratis. Indien er een klik is, kunnen we starten met het traject. Het tarief van een sessie van 60 minuten bedraagt € 95.

Afspraak annuleren
Een afspraak kan tot 24 uur van tevoren kosteloos geannuleerd worden. Bij annulering binnen 24 uur van de afspraak, worden de volledige kosten van de sessie in rekening gebracht.

Er is geen verwijsbrief nodig van een huisarts of specialist.

Vergoedingsmogelijkheden

Werkgever
Wanneer je in dienst bent bij een werkgever en het traject bijdraagt om (langdurig) uitval op het werk te voorkomen, dan is het vaak mogelijk om een traject vanuit de werkgever te bekostigen. 

Belastingdienst
Als particulier kun je kosten (incl. BTW) als studiekosten aftrekken, mits het traject aan een aantal voorwaarden voldoet. Het gaat dan om kosten die gezien worden als ‘studiekosten en scholingsuitgaven’. Coaching kan aan dit criterium voldoen wanneer je het inzet om effectiever te presteren op je werk of als je het inzet bij het vinden van een andere baan, zowel binnen je huidige werkgever als daarbuiten. Kijk op de website van belastingdienst voor de exacte voorwaarden.

Heb je een eigen zaak, dan zijn de kosten zakelijk aftrekbaar.

Neem gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking!

Aangesloten bij:

ACBS Bene : (Association for Contextual and Behavioral Science, Nederlandstalige afdeling): een wereldwijde vereniging van therapeuten, onderzoekers en andere betrokkenen die zich bezig houden met Acceptance and Commitment Therapy (ACT), Relational Frame Theory (RFT) en functioneel contextualisme (FC). Alle aangesloten ACT-professionals zijn op de site te vinden.

BPSW Beroepsvereniging van professionals in sociaal werk: van hieruit heb ik me verbonden heb aan de ethische gedragscode zoals deze door de BPSW is opgesteld. Daarnaast moet ik voor accreditatie kunnen laten zien dat ik mij blijvend ontwikkel op professioneel gebied.