act-coaching

In mijn werk als coach werk ik voornamelijk met ACT (spreek uit in één woord ‘ekt’). Ik heb hier heel bewust voor gekozen, omdat ik van mening ben dat ACT heel goed aansluit bij datgene waar wij als mens in de huidige maatschappij tegenaan lopen. Het is onvoorstelbaar hoeveel informatie wij tegenwoordig tot ons krijgen en hoe snel alles gaat. Ons brein draait overuren en het is een uitdaging om in alle hectiek een moment van rust te vinden en bewust richting te geven aan je leven, in plaats van je door alle externe prikkel te laten leiden.
ACT helpt je flexibel om te gaan met de obstakels die je tegenkomt in het leven (Acceptance), zodat je kan blijven investeren in de dingen die je écht belangrijk vindt (Commitment). Ik ben van mening dat dit is waar de mens in de huidige maatschappij behoefte aan heeft en  van daaruit is het mijn missie is om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met ACT.   

ACT bestaat uit zes verschillende processen/vaardigheden. Deze ACT vaardigheden zorgen er samen voor dat je psychologisch flexibeler wordt. Je psychologische flexibiliteit bepaalt hoe jij omgaat met negatieve gedachten, onaangename gevoelens, en (lichamelijke) ervaringen. Het doel van ACT is dus niet zozeer het reduceren van klachten, maar het ontwikkelen van persoonlijke veerkracht. Onderstaand staan de ACT-processen verder uitgewerkt. Deze zullen als een rode draad door onze coachingssessies lopen.

  • acceptatie

Je leert ruimte te maken voor vervelende ervaringen en leert te stoppen met vechten tegen onvermijdelijke zaken in het leven, waarin pijn, verdriet of teleurstelling verscholen ligt.

  • hier en nu

Aandacht voor het hier en nu. De vaardigheid om  je ervaringen te observeren en te ondergaan, zonder actie te ondernemen om ervaringen te vermijden, te controleren of vast te houden.

  • Defusie

Je leert afstand nemen van gedachten. Je kunt iets anders doen dan je gedachten je ingeven, wat je dus de keuzevrijheid geeft om het ‘advies’ dat je brein je geeft op te volgen, of niet.

  • waarden

Krijg inzicht in de dingen die echt belangrijk voor je zijn. Zo kun je altijd keuzes maken die je bewegen richting datgene wat belangrijk voor jou is, in plaats van ervan af. 

  • zelf-als-context

Flexibel omgaan met je zelf(beeld). Het jezelf leren zien in context (samenhang) met je omgeving.

  • Toegewijde actie

De bereidheid om je gedrag stap voor stap te veranderen in de richting van de waarden waaraan je jezelf verbonden hebt.

traject op maat

Een coachingstraject bestaat uit een inventariserend gesprek en een vragenlijst die je psychologische flexibiliteit bij de start van het traject in kaart brengt. Daarna volgt een traject waarbij de kernprocessen van ACT als een rode draad door onze gesprekken zullen lopen. In de sessies werk ik veel met metaforen en oefeningen; je oefent en ervaart hierdoor direct hoe je ACT in je dagelijks leven kan toepassen. Aan het eind van het traject wordt nogmaals een vragenlijst afgenomen.  

Jouw investering bedraagt 95 euro per uur. Het kan zijn dat je een afspraak moet afzeggen. Dat kan tot 24 uur van tevoren. Afzeggingen daarna worden in rekening gebracht.

Gemiddeld bestaat een coachingstraject uit 6 tot 8 sessies, maar uiteindelijk is het altijd een traject op maat en stem ik elke keer samen met jou af waar behoefte aan is. Het kan ook zijn dat je na 2 of 3 gesprekken al voldoende op weg bent geholpen. Ben je benieuwd of ACT iets voor jou kan betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact op! Het eerste kennismakingsgesprek is kosteloos en geeft jou de mogelijkheid om te ervaren of het bij je past.  

 

Open chat
1
Heb je een vraag?
Dag,

Misschien stel je je vraag liever via WhatsApp? Voel je vrij om dat hier te doen!

Hartelijke groet,

Heleen